Promocja! Pytaki :: 105,00 zł ::.
Wybierz kategorię
Producent
Brydż

Zasady gry

Każde rozdanie dzieli się na dwie fazy – licytacji oraz rozgrywki i obrony. W trakcie licytacji zawodnicy starają się wylicytować optymalny kontrakt (lub przeszkodzić przeciwnikom w wylicytowaniu ich optymalnego kontraktu), w czasie rozgrywki gracz, który "wygrał" licytację stara się wziąć odpowiednią liczbę lew, aby kontrakt zrealizować, a broniący starają mu się w tym przeszkodzić.


Licytacja

Licytacja przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Zaczyna rozdający. Gracz ma następujące możliwości:

  • spasować
  • przelicytować: zalicytowanie x w dany kolor stanowi zobowiązanie do wzięcia przez parę x+6 lew przy tymże kolorze atutowym. Można zalicytować wtedy i tylko wtedy, gdy licytuje się odzywkę starszą od najstarszej dotychczas zalicytowanej (przy starszeństwie: BA,♠,,,♣). Na przykład, 1♠ jest starsze od 1 (bo piki są starsze od kar), ale 3♣ jest starsze od 2BA (bo 3 > 2).
  • skontrować: jeżeli uważamy, że przeciwnicy nie wygrają zaproponowanego kontraktu, możemy skontrować, czyli podwoić stawkę punktową. W nowoczesnych systemach kontra przyjmuje również znaczenia sztuczne, takie jak kontra wywoławcza, kontra negatywna czy kontra Lightnera.
  • zrekontrować: jeżeli nas skontrowano i uważamy, że wygramy zapowiedziany kontrakt, to możemy zrekontrować, czyli jeszcze raz podwoić stawkę. Rekontra może posiadać również sztuczne znaczenia, przykładem może być rekontra SOS.

Kontry i rekontry mają poważny wpływ na wielkość uzyskanego zapisu.

Licytacja kończy się trzema następującymi po sobie pasami.


Rozgrywka (brydż)

Rozgrywka - zasadnicza część gry w brydża. Celem rozgrywającego jest zrealizowanie wylicytowanego kontraktu (wzięcie takiej liczby lew jaka wynika z licytacji). Celem obrońców jest przeszkodzenie rozgrywającemu, mogą to osiągnąć m.in. dzięki prawidłowemu wistowi.

W czasie tej fazy obowiązuje następujące starszeństwo figur: A>K>D>W>10>9>....>2. Obowiązuje dodawanie do koloru. Jeżeli gracz nie ma do koloru to może przebić lewę atutem (atut spełnia funkcję najstarszej karty) bądź dołożyć kartę innego koloru. Między atutami również obowiązuje zwykłe starszeństwo figur. Jeżeli gra się "bez atu" to atutów nie ma.

Gracz z najstarszą kartą w kolorze pierwszego wyjścia w lewie lub z najstarszym atutem w lewie bierze rzeczoną lewę po czym rozpoczyna następną. Rozgrywający, jeżeli wziął lewę w dziadku to następnego wyjścia musi również dokonać z dziadka.

Rudymentarne techniki wykorzystywane przy rozgrywce to różne rodzaje impasów, liczenie własnych lew i rozliczanie rąk przeciwników. Po zakończeniu rozgrywki zlicza się lewy obu stron i sprawdza czy kontrakt został ugrany. Lewy poniżej zadeklarowanej liczby to lewy wpadkowe a lewy powyżej zadeklarowanej liczby to nadróbki. W zależności od miana kontraktu i wziętej liczby lew oblicza się ilość punktów zdobytych przez strony. Podstawą do obliczania liczby punktów jest zapis brydżowy.


(źródło: wikipedia, licencja: GNU FDL, autorzy)

Nowości, promocje i zapowiedzi gier na Twoją skrzynkę pocztową:

Informacje